buy windows 10 product key office 2016 product key office 2016 product key buy office 2016 product key
0

Berga capital

Berga té el 41% dels habitants del Berguedà, hostatja bona part de l’activitat econòmica d’aquest territori i és la ròtula geogràfica entre el nord i el sud i entre l’est i l’oest de la comarca, trets que li han valgut la condició de capital de la demarcació. Però què implica, ser capital? D’entrada, una responsabilitat. Quan Berga planifica equipaments i serveis, sovint ho ha de fer pensant en els 40.000 empadronats a la nostra àrea i en els visitants i usuaris puntuals de tot el Berguedà.

En segon lloc, s’espera que la ciutat exerceixi un lideratge a la comarca. Un lideratge actiu i inclusiu alhora, aglutinador de la participació de tots els ajuntaments i agents comarcals, i basat en donar suport als municipis que -per falta de gruix demogràfic i/o econòmic- són més febles (així, la millora de la C16 de Berga en amunt, també és problema nostre, dels capitalins), en treballar pels grans projectes de comarca (la recuperació de l’activitat als Rasos o l’acabament del polígon d’Olvan han de formar part de l’agenda de Berga) i en ser motor d’iniciatives que beneficiïn el conjunt del Berguedà (com el Parc de la Natura).

Encara, la capitalitat de Berga es recolza igualment en elements d’identitat compartits amb la comarca que han de mantinguts i actualitats: des de la història comuna fins a la Patum o l’estimació a Queralt, passant per les personalitats berguedanes o els indrets de la comarca que tots sentim com a propis.

Ara bé, mal negoci si, en l’exercici d’aquest rol capdavanter, Berga creixés i prosperés a costa de la comarca, i si en xuclés les energies i talents. El Berguedà ha de desenvolupar-se en equilibri entre els seus municipis i entenent que tots anem al mateix vaixell i juguem el mateix partit -en el mateix equip-. Allò que beneficia o perjudica Berga, beneficia o perjudica el Berguedà, i viceversa. En l’àmbit econòmic és molt clar: som una unitat, i hem d’actuar conjuntament. En l’àmbit social i cultural, és igualment diàfan: només tindrem suficient massa crítica si treballem plegats. I en el terreny institucional, succeeix el mateix: la coordinació i la recerca de sinergies -amb el paper decisiu del Consell Comarcal- són imprescindibles, tant per als ajuntaments més petits que no disposen de gaire mitjans propis, com per a una Berga que així pot plantejar projectes més ambiciosos. Necessitem, doncs, un centre fort, sí, però també una comarca amb vida i gruix propi.

Si volem, però, que la capitalitat de Berga sigui reforçada i generi més dividends per a tots, aquesta s’ha de projectar més enllà i tot del Berguedà. En alguns camps concrets, Berga ha de ser un referent a Catalunya i, si s’escau, fora del país. En els àmbits de les festes i de la cultura popular, de la música, del carlisme o dels bolets -per citar-ne alguns-, això és possible.

En conclusió, Berga ha de capitanejar l’equip de la comarca de forma decidida i sense complexes, i ha de proposar-se aconseguir més protagonisme i més influència fora del Berguedà.

Deixa una resposta

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


*